Normen en waarden deel 2.

Waar sommigen toch het idee vandaan halen dat zij een ander kunnen ‘bezitten’ is mij een raadsel. Toch is het anno 2004 nog altijd schering en inslag. Vrouwen die in brand worden gestoken omdat ze ‘met een ander ‘gezoend’ zou hebben, meisjes die door hun familie verboden worden te gaan werken in een omgeving waar veel mannen zijn, kinderen die door hun ouders opgesloten en mishandeld worden, vrouwen die ‘besneden’ worden om ze toch vooral het plezier in sex te ontnemen, de lijst is eindeloos.

Wat opvalt in deze is dat dit soort dingen vaak plaats vinden in lslamitische milieu’s. Ik zal de laatste zijn om de Islam als geloof te veroordelen maar ik denk wel dat vele Imam’s de Koran zodanig uitleggen dat het hun ‘machtspositie’ als man ten goede komt.

Wanneer een dergelijke discussie ter sprake komt wordt steevast door moslims gezegd dat hun samenleving een betere is dan de onze. Ik waag het dit te betwijfelen. Een samenleving waarin je bang moet zijn om voor je mening uit te komen, waar vrouwen stelselmatig onderdrukt worden en waarin een volkomen gebrek aan respect ten opzichte van alle andere religies dan de Islam bestaat kan in mijn ogen niet goed zijn. Ik zal niet gaan beweren dat onze nederlandse samenleving een optimale is, zie ook mijn log van 29 juli maar met al z’n gebreken denk ik toch dat dit de beste manier van samenleven is.

Nu moeten we dus nog een manier zien te vinden om onze islamitische vrienden daar ook van te overtuigen.

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

8 Responses to Normen en waarden deel 2.

  1. CliniClown says:

    daar wil ik me helemaal bij aansluiten!

  2. Roosssie says:

    ik ook!!

  3. X11 says:

    Hokjes, hokjes, hokjes….laat ieder in zijn waarde en laat ieder zijn eigen geluk nastreven.
    Tuurlijk is het islamitisch geloof zeker niet de mijne en moet er nog heel wat “verlichting” komen voordat dit geloof past in een democratie.
    Ik ben het niet eens met jouw als je zegt dat onze samenleving beter is, en ben het ook niet eens met de moslims die dat beweren van hun manier.
    De waarheid ligt volgens mij een beetje in het midden en dan hebben we het nog niet gehad over al die andere geloven in deze wereld.
    Mijn mening…? Geloof in jezelf en heb respect voor je medemens.

  4. Mickey S. says:

    Juist en dan zijn we het dus toch eens. Ik ben niet blind voor de fouten in onze samenleving maar ik ben wel trots op het feit dat mogen zeggen wat we denken en dat is juist géén hokjesmentaliteit. Ik heb zeker niets tegen de Islam maar wel tegen de manier waarop het zovaak door radicale Imam’s wordt uitgelegd en hun standpunten, met name wat vrouwen betreft zijn met geen mogelijkheid democratisch te noemen.

  5. X11 says:

    Dat is wat ik bedoel met “verlichting”, en zo zijn er ongetwijfeld meer dingen binnen de islam die volgens westerse maatstaven zouden moeten veranderen.
    En daar zit nou precies het probleem, moet dat wel ?
    En wat geeft ons het recht om dat te bepalen, het zal van binnen uit moeten komen, niet van buitenaf, ongeveer het zelfde als gedwongen afkicken, het werkt niet.
    Ik geloof niet dat de islam zal veranderen, het enigste wat ik kan hopen is dat er in de toekomst, net als bij het cristelijk geloof, steeds meer mensen doorzien dat geloven in een mohammed, jezus of wie dan ook, eigenlijk een beetje onzin is.
    Begrijp me niet verkeerd, de mensen die dat wel doen mag je daar nooit voor veroordelen, wel mee in discussie gaan.
    X11 ben lid van de kerk, betaal contributie, enz enz.
    Alleen het verschil is, dat ik het zie als iets, zoals het leger des heils.
    Geloof en religies hebben altijd oorlogen en ander rampspoed gebracht, dus echt beter kan je er niet van worden denk ik.
    Peace.
    8)

  6. Mickey S. says:

    Zo heel erg oneens zijn we het niet maar mensen die op grond van hun religie andere mensen echt ONDERDRUKKEN en in sommige gevallen zelfs mismaken, sorry hoor maar ja, dat MOET veranderen. Nogmaals, ik val niet de Islam als geloof aan, wel de manier waarop het (te) vaak wordt uitgelegd. Onderdrukking van vrouwen heeft niets met welk geloof dan ook te maken maar alles met het ego van een stelletje macho-Imam’s die wel in staat blijken om hele volkeren mee te nemen in deze mens onterende praktijken.
    Gisteren overdag was er nog niets anders bekend over die jongen uit Leeuwarden dan dat hij 16 is. Cliniclown (zie boven) en ik hadden toen al het vermoeden dat het ging om een moslim en ja hoor… onze intuxeftie liet ons weer eens niet in de steek. Ik vind dat het wel degelijk aan ons is om hier iets tegen te doen!!!

  7. X11 says:

    En hoe precies had je dat in je gedachte ??
    De koran herschrijven ?
    Alleen al de gedachte die bij jouw opkomt ( en cliniclown, maar die ken ik verder niet ) doet mij rillen.
    Dit zegt dus alles over onze maatschappij, je koppeld het misdrijf aan een religie, meestal het begin van het eind.
    Het zal wel weer een moslim zijn, als er een inbraak plaats vind, het zal wel een pool zijn, supermarkt diefstal, het zal wel een junk zijn……hokjes, hokjes….
    Dit misdrijf valt gewoon onder al die andere gruwelijke misdrijven wat met nodeloos geweld noemt, en het had net zo goed een gestoorde hollandse boerenknul kunnen zijn….

  8. Mickey S. says:

    Het doet mij ook rillen maar het is wel de realiteit van vandaag. Mij doet het rillen omdat dit soort ouwe lullen schijnbaar een dusdanig grote invloed op hun jeugd hebben dat moslimjongeren dit soort dingen doen. Ik vind dat overigens wel iets anders dan een inbraakje hoor, dat kan inderdaad iedereen gedaan hebben. Ik zou nog effe niet weten hoe we dit moeten veranderen maar je bent toch wel met me eens dat bij dit soort mensonterende verhalen wel verdacht vaak moslims betrokken zijn of niet. Ik kan niet genoeg benadrukken dat ik niet geloof dat dit aan de religie ligt maar wel aan de manier van interpreteren. De Islam op zich is een eerbiedige religie die te grabbel wordt gegooid door machtswellustelingen.

Geef een reactie

