Normen en waarden deel 3.

Al vaker heb ik hier geschreven over normen en waarden en hoe belangrijk die zijn voor het voortbestaan van onze samenleving. Ik geloof daar heilig in en ik geloof ook heilig in het principe “verbeter de wereld, begin bij jezelf. Steeds vaker zie ik mensen die dingen doen die niet of anders zouden moeten onder het mom van: “hij doet het ook niet, waarom zou ik het dan wel doen???”

Ooit heb ik zelf ook die neiging gehad en ik moet toegeven, het is wel een makkelijker manier van leven. Maar het is niet de goede manier van leven. Sinds een aantal jaren leef ik mijn eigen leven en doe ik mijn eigen dingen zonder me daarbij te spiegelen aan anderen. Ik ben echt geen heilig boontje of zo hoor maar ik geloof van mijzelf dat mijn normen en waarden op een hoog peil liggen en ik moet je zeggen, het geeft uiteindelijk een veel beter gevoel dan wanneer je dingen doet of laat die niet of wel zouden moeten, alleen maar omdat de rest het ook zo doet. Frustrerend is het soms wel hoor, als jij de enige lijkt te zijn die moeite voor iets doet maar over het gehele plaatje kan ik toch tevreden zijn met wie ik ben en dat kan lang niet iedereen zeggen.

Normen en waarden, het verschil zit hem soms in hele kleine dingetjes maar het kan zo’n grote uitwerking hebben. Voorbeeld: als iedereen eens moeite zou doen om zelfs de kleinste beetjes afval even bij zich te houden en gewoon in een prullenmand zou gooien in plaats van het op straat te gooien zou er geen zwerfvuil meer zijn en zou deze wereld er veel beter uit zien.
Dit was één van de dingen die mij in Denemarken opviel en hoe prettig het is om het te constateren.

Ander voorbeeld: als je met een volle winkelwagen bij de kassa staat en de persoon achter je heeft één of twee dingetjes, laat zo iemand dan even voorgaan. Jou scheelt het bijna niets, die persoon heel veel. Zo wordt alles weer vriendelijker en ook dat komt ons leefgenot weer ten goede.

Het zijn allemaal van die kleine dingetjes maar het zou deze samenleving zoveel plzieriger kunnen maken…

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

22 Responses to Normen en waarden deel 3.

  1. CliniClown says:

    Heel mooi gezegt Mike!! Maar weet een ding, je bent nooit alleen op de wereld!

  2. Mickey S. says:

    Nee, telkens als je de hoop opgeeft en denkt dat het niet meer goed komt gebeurd er weer iets of zie je iets wat de hoop toch weer aanwakkerd. Ik put mijn hoop en moed in deze strijd uit kleine dingetjes.

  3. CliniClown says:

    Heel goed en inderdaad begin bij jezelf! Dat is al het halve werk! Laat je niet verleiden door anderen, doe je eigen ding! 😀

  4. Mickey S. says:

    Dat doe ik ook niet. Ben daar al best sterk in geworden en hoop altijd dat mensen er een voorbeeld aan nemen. Al zou ik er maar xc3xa9xc3xa9n kunnen overtuigen dan heb ik toch gewonnen… 😀

  5. erna says:

    ik probeer mijn kids ook normen en waarden bij te brengen, zo spreken ze ons en ouderen met U aan. Ben van mening dat als je wilt dat je kids respect moeten tonen bij vreenden enof ouderen, je het ze ook bij jou moeten neerleggen. Per slot van rekening heb ik niet bij hen in de klas gezeten, en al zeker niet op het schoolplein met hen geknikkerd.

    Ze mogen tegen ouderen enof vreemden geen hoi zeggen, maar beleefd groeten, en zekers voor andermans spullen dienen ze met respect te behandelen en zeker niets kapot maken.
    Zo ook niet met mijn spullen, wat ze doen met hn eigen spullen, moeten ze zelf weten.

    Mag dan wel een jonge moeder wezen van 30 jaar, maar ik ben in dit opzicht vrij ouderwts…. 🙂
    Groetjes Erna

  6. Mickey S. says:

    Ik ben het daarin maar gedeeltelijk met je eens. Ik geloof niet dat iemand respect voor iemand anders heeft alleen maar omdat hij of zij diegene met “u ” aanspreekt. Maar dat is een verschil in inzicht. Dat jij je kinderen met normen en waarden opvoedt vind ik absoluut klasse. Dat schort er in mijn ogen teveel aan in deze samenleving en als je van je ouders al niet het goede voorbeeld krijgt, hoe kun je dan normen en waarden verwachten…
    Klasse!!!

  7. CliniClown says:

    Veel ouders hebben helemaal geen tijd voor hun kinderen, hoe moeten ze dan normen en waarden bijbrengen. Die krijgen ze niet zomaar en zeker niet via een of andere opvang, dan wel thuis dan wel buitenhuis. Ouders zouden eens wat meer tijd voor hun kinderen moeten maken. 😀

  8. Mickey S. says:

    Precies. Mooi gesproken. Ik geloof dat mensen wat dat betreft nog wel iets van Erna en haar man kunnen leren…

  9. Bella says:

    Ik ben wel van mening dat het aanspreken met U iets afdwingt! Ik ben zelf van Indonesische afkomst en wij zijn geleerd om met 2 woorden te spreken! Het woord U is een vorm van zeer beleefd zijn! Iets wat deze maatschappij niet meer kent! Iets wat vaak niet meer bij kinderen wordt aangeleerd omdat papa of mama al snel pietje of anna worden! of jij en jou………….
    Nu zeg ik ook papa heb je..of mama heb je….maar vroeger was dat wel degelijk anders en nee geen spijt dat mijn vader me zo heeft opgevoed! Kijk maar op scholen..hoe komt onbeleefdheid ten opzichte van een leraar doordat je hem jan of klaas of piet kan noemen! Vroeger had ik ontzag voor de leraar op de lagere school dan hxc3xa9..toen ik naar de hogere school ging mocht ik iemand van 50 jij en jouwe…egt raar in mijn beleving! Dit zelfde geldt voor tafelmanieren, beleefd groeten als je binnenkomt!
    De kinderen van mijn zussen doen nog steeds iedereen kussen als ze binnenkomen (ok geen vreemden)..en daar ben ik blij om! Kinderen van mijn zussen zeggen niet euh mijn echte naam..nee het is Tante B! Het hoeft niet hoor maar ik ben er wel trots op en met dat stukje creer je toch wel een soort respect! Ik ben pas 34 en die kids zijn al 13, 15, 17 en 21…….

    maar ook beleefdheid bij de grotere mens is tegenwoordig ver te zoeken! Ik had laatst ruzie met een vrouw in de supermarkt omdat ze zo mijn karretje wegduwde..ik zei nix maar mompelde wat..toen ze daarna over me heen wou zei ik..zo waag het nu es om me wederom van mijn plaats te duwen..zegt ze..hoezo..je staat toch in de weg en ik deed toch nix anders dan je karretje ff wegduwen! ik zeg nou nooit gehoord van beleefd vragen..en netjes vragen! Je hebt tenslotte een hollandse mond..nou jij toch ook zei ze..en toen zei ze: wij zijn zo niet………………..OPGEVOED zei ik…ja dat klopt…en pissig dat ze was…daarna zei ze wat tegen andere winkelende omstander en ja wat haal ik eruit..een klein zinnetje met van ja die zijn altijd zo! HUH …ja die zijn altijd zo! Wat ben ik bruin/getint…wat????
    Ik ben hier geboren, ken geen vaderland of moederland..spreek uitstekend ABN, verdien meer dan modaal! WAT……

    Ik kan me daar zo kwaad om maken dat ik moet leiden onder het GROSS allochtonen (de indische nederlander is geen allochtoon btw)…..en de Nederlander die elke kleurtje over een kam scheer!

    Daar baal ik wel es van..want ik ben wel opgevoed met alle normen en waarden zowel van cultuur, land of wat dan ook 😦

  10. erna says:

    Ik kan me er helemaal bij aansluiten….
    Het rare van mij is, ik ben ook van de indische cultuur, dat ik het grootste deel van mijn jonge jaren bij mijn grootouders ben groot gebracht. (dat is in ons cultuur een gewoonte, niet dat het moet, maar het gaat vanzelf) En dat mijn grootouders mij nooit heeft verboden jij of je te zeggen, vooral niet tegen mijn grootouders, wel tegen anderen. Ik noemde mijn oma ook nooit oma, maar mama….
    Mijn moeder en haar broers en zussen zeggen wel U tegen hun ouders, ik ben het enige kleinkind die dit niet zegt, maar leer het mijn kinderen wel. Toen ik eenmaal volwassen werd, en zelf kinderen kreeg, betrapte ik me erop hoe ik hen aansprak, sinds dien probeer ik het wel,(zij het met moeite) 😕

    Geregeld spelen er kinderen van hollandse afkomst bij ons, die zeggen vaak jij of je, mijn kinderen corrigeren dan het kind, loop zelf maar even weg om die glimlach van mijn gezicht te vegen.
    speelt mijn kind met een moluks kindje, dan zeggen mijn kinderen gewoon tante tegen hun, terwijl ze dat ook willen zeggen tegen de hollandse moeders, maar zij weten daar niet goed mee om te gaan, ik leer mijn kinderen dan maar om de moeder van….. te zeggen, mits de moeder het anders wil, maar het woordje U blijft erin….

    En over respect gesproken, ik ben wel van mening dat als je het kind dwingt om U te zeggen tegen wie dan ook, je wel een beetje respect afdwingt, puur om het feit dat U een groot woordje is…..
    Tuurlijk leer je je kinderen het verschil van jong en oud, en daarbij leer je ze ook dat diegene die ouder is dan jij, wel degelijk met respect behandeld moeten worden, ook met je klasgenoten moet je met respect behandelen, en hoe krijg je die??? Je moet het wel verdienen !!
    🙂

    Over culturen gesproken, jah er zijn grote verschillen, maar 1 ding kan ik je wel vertellen, ben zo blank als wat en ben een kwart indo, ben zelf verder met de mengelmoes lepel grootgebracht, en toch leer ik mijn kinderen een manier waarin ik me niet hoef te schamen maar zeker hun niet… Ik zeg wel eens je leert ook tafel manieren, kan dit ook !!!! 😉

  11. Bella says:

    Ik ben ook met de mengelmoes lepel groot gebracht hoor gewoon the best of both worlds zullen we maar zeggen!
    maar dat Tante en Oom zeggen tegen vrienden van ouders of kennissen of ..wie dan ook ja dat is echt cultuur 😉

  12. Mickey S. says:

    Ik vind het iets anders om andere (vreemde) mensen met “u” aan te spreken meaar ik geloof niet dat kinderen hun ouders met “u” aan laten spreken iets extra’s toevoegd aan het respect dat je kinderen sowieso al wilt bijbrengen. Mijn zus en ik hebben nooi “u” tegen onze ouders hoeven zeggen en het respect en de liefde die wijvoor onze ouders voelen is dieper dan bij menigeen.

    Ik geloof persoonlijk sowieso niet dat het woordje “u” voor meer respect zorgt. Desalniettemin zal ik oudere mensen zelf altijd met “u” aanspreken. Ik zal overigens oudere mensen niet met meer respect behandelen dan jongere mensen. Dit omdat mijn respect voor anderen van nature al op een hoog niveau ligt en voor mij zijn alle mensen in beginsel gelijk.

    Wat ik wel merk in sommige allochtone culturen is dat men respect eist. Daaraan kan ik mij soms ergeren want het zijn vaak de genen die het hardst roepen dat zij respect eisen die het ook het minst verdienen. Als ik je leer kennen krijg je van mij een hoop respect. Daarna is het aan jezelf of dat zo blijft, het misschien zelfs nog iets meer wordt of dat het afneemt. Dit ligt aan hoe jij je gedraagt. Naar mij maar ook naar anderen.

    Ik beoordeel mensen ook niet op hun afkomst. Het bovengenoemde plaatje komt voor in sommige allochtone culturen (en ook een doodenkele Autochtoon hoor ik hier wel over maar da’s toch meer een uitzondering) maar is niet kenmerkend. Noch is het een mening, het is een feitelijke constatering. Dit alles ter zijde. In elke cultuur is de overgrote meerderheid okxc3xa9 en in elke cultuur zijn er raddraaiers. Ik kan mij soms voorstellen hoe mensen racisten worden maar ik heb er zelf geen goed woord voor over. Het is okxc3xa9 om de verschillen tussen culturen te zien, het is niet okxc3xa9 om daar gradaties in aan te brengen. Ik persoonlijk houd van andere culturen. Praten met allochtonen over hun gebruiken geeft mij een steeds beter beeld van de mensheid in zijn algemeenheid en de complexiteit die zij met zich meebrengt.

    Jammer alleen dat er tegenwoordig zo weinig respect voor de medemens is…

  13. Bella says:

    Ik zou het niet weten want ik behoor niet tot een allochtoon cultuur! Wij indische Nederlanders zijn geen allochtonen!

    Ik blijf erbij dat ik het erg vindt als jongeren van mijn leeftijd of jonger mijn ouders gaan JIJ EN JOUWE en hun bij hun naam gaan noemen ofzo.. Dat hoort niet..maar ja dat is mijn mening! Ik vind wel dat dit iets weg heeft van geen respect sorry hoor! Zeg je tegen je arts ook van JA heb jij nog medicijnen voor me! of zeg je heeft u misschien medicijnen voor me!……. Tuurlijk als je je ouders jij of jou noemt heeft dat niet te maken met geen respect tenslotte hou je van die mensen en kom je door de jaren heen op zo’n niveau! maar goh..Ik vind het mega hollands dat jij…

  14. Joanlog says:

    @Iedereen:
    Hmmm… zo te zien is deze discussie inmiddels ontaard in een culturele discussie. Het gaat er niet om of iemand wel of niet allochtoon is. Ook Antillianen zijn Nederlanders, ook genoeg Surinamers zijn Nederlanders. Om de doodgewone reden dat dit ooit of nog steeds een kolonie van Nederland is of is geweest en je ook daadwerkelijk een Nederlands paspoort hebt. Maar feit blijft dat iedereen met een andere kleur, spleet ogen, kroes haar, ander geloof vaak op de stapel allochtoon wordt gegooid. Heeft het zin om je daar druk om te maken. Ik denk het niet, je veranderd daar namelijk niet het gedachten goed mee. Het is denk ik wel goed om stil te staan bij het feit of iedereen wel zo tolerant is als men roept. Dit is naar mijn idee ook een stuk normen en waarden, wat valt onder de noemer respect voor elkaar. Ook Indische mensen praten of Blanda’s / Surinamers of Bakara’s etc. etc….

    Mijn moeder heeft me opgevoed met de woorden, behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Alles wat je geeft, krijg je ooit terug. Die zinnen zitten zo in mijn hoofd geprogrammeerd dat dit een onderdeel van mijn leven is geworden. Het dwingt je (althans mij) om mezelf een spiegel voor te houden en na te denken over de dingen die ik doe. In plaats van eerst een vinger te wijzen naar een ander.

    En ik denk dat, dat een basis is voor iedereen van welke cultuur dan ook. En of dat dan een kleine druppeltje is in een geheel. Ook kleine druppeltjes kunnen uiteindelijk voor een overstroming zorgen! Dus ja begin bij jezelf…. Meer kan je niet doen.

  15. Mickey S. says:

    @Joan: Mooi gesproken. Het is zoals ik dat ook ervaar en voel.

    @Bella: Mijn ervaringen gaan meer richting islamitische kant en ik zeg er hier heel nadrukkelijk bij dat mijn ervaringen in deze slechts met een zxc3xa9xc3xa9r gering aantal mensen gaat die dit geloof aanhangen en dat een grote meerderheid van moslims in mijn directe omgeving verder hele vriendelijke mensen zijn die begrijpen dat respect ook verdiend moet worden. Maar het is mij wel opgevallen dat al diegenen die respect eisen moslim zijn. Het soijt mij dan ook dat ik hier de indruk gewekt heb dat ik “Indo’s”, Surinamers of Antillianen ook als allochtonen zou beschouwen. Dit is niet zo. Tevens herhaal ik nogmaals dat ik geniet van al die verschillende culturen die men zo heden ten dage in Nederland tegenkomt.

    Wat betreft het “u” zeggen: Ik wil er geen halszaak van maken. Exc3xa9nieder moet de dingen doen zoals men denkt dat het goed is mits het bijbrengen van respect voorop staat. Of dat nu linksom of rechtsom gaat laat ik in het midden (:D), als het doel bereikt wordt en kinderen opgroeien met respect voor hum medemens dan vind ik dat wij hebben gewonnen.
    Ik zou alleen nog wel willen zeggen dat ook het woordje “jij” zeer respectvol gebruikt kan worden. Wel ben ik het met je eens dat wanneer iemand die beduidend jonger is dan ik mij disrespectvol benaderd ik zo iemand ook wel zal duidelijk maken dat hij of zij maar eens moest beginnen mij met “u” te benaderen. Zoals ik al eerder aangaf vind ik dit voor vreemden een andere situatie dan bij ouders. Kinderen die hun ouders zonder respect benaderen doen dit in mijn ogen niet omdat ze jij en jou mogen zeggen maar omdat de ouders er zelf niet in zijn geslaagd hun kinderen respect bij te brengen. Maar nogmaals, het gaat hier om een klein verschil van mening.

    @iedereen: Ik ben in ieder geval blij dat mijn kruistocht tegen het verval van normen en waarden geen gevecht tegen windmolens blijkt te zijn en ik toch nog zoveel bijval krijg. Nu weet ik weer waar ik het voor doe en als we allemaal xc3xa9xc3xa9n persoon mee weten te krijgen in het duidelijke besef dat wij hier blijken te hebben dan geloof ik heilig in het feit dat wij uiteindelijk van deze wereld een betere plaats zullen maken.

  16. Bella says:

    euh een indonesier zonder europees paspoort is een allochtoon ..
    maar het ging niet om een discussie of cultuur gerichte discussie! Het is toch gewoon wegkletsen…of actie/reactie op een stukje toch! Tuurlijk praten wij over de Belanda’s als zijnde scheldwoord ..is logisch! Iedereen heeft dat wel in zijn en haar cultuur! Je moet je er ook niet druk om maken. Alleen doe ik dat op sommige momenten wel vooral als mijn vader achterna wordt gelopen in een winkel door een winkeljuffrouw..dan ben ik pissig!…
    Maar niet zomaar zeggen dat het er niet toe doet of onbelangrijk is! Er wordt nog zat vaak aan mij gevraagdt of ik dingen ken qua hutspot etc 😕 😕 😕 of zo van ja dat ken jij zeker niet in jullie gezin! HUH..ik ben al 34 jaar hier 😉

  17. Mickey S. says:

    Dit zijn wel vaak vragen van mensen die eerder onwetend dan racistisch zijn. Niet dat dat vxc3xa9xc3xa9l minder erg is maar ze bedoelen het in ieder geval niet slecht. Het ging mij er trouwens ook niet om of iemand wel of geen allochtoon is hoor. Dat maakt voor mij toch niet uit in hoe ik iemand benader. Iedereen krijgt van mij dezelfde hoeveelheid basis respect en hoe zich dat verder ontwikkeld hangt van de persoon af, niet van z’n afkomst.

  18. Bella says:

    ja van mij ook! Tenslotte leven we toch op een aardbol of niet!
    Ik vind het juist wel cool zo’n multiculturele samenleving! Elke dag rijst eten of elke dag aardappelen is toch ook saai nie dan 😉

  19. Mickey S. says:

    Da’s waar en er nog zoveel meer. Gebruiken van een cultuur leren kennen en ervaren waarom die gebruiken zijn zoals ze zijn, ik vind dat heerlijk… 😉 😀

  20. Joanlog says:

    Bella ik ken dat ook…. dus het is niet zo dat ik niet weet waar ik het over heb. Alleen jammer genoeg verander je dat niet zomaar. En kan ik me om die reden daar niet meer druk om maken. Ook ik geniet van een samenleving met de diverse culturen. Je hoort mij niet klagen.

  21. Mickey S. says:

    Ik denk dat we kunnen vaststellen dat wij het hier wel met elkaar eens zijn en dus zou ik de discussie toch wel weer breder willen maken. Waarom vecht ik zo voor een herstel van normen en waarden? Omdat ik denk dat de samenleving daarmee valt of staat. Je kunt prachtige sociaal-economische plannen op de samenleving loslaten maar als mensen te egoistisch zijn om er iets meet te doen dan heeft niets zin.
    Hoe meer mensen weer de aloude normen en waarden gaan hanteren als platform voor hun leven, hoe beter deze samenleving en daarmee ook dit land en uiteindelijk de wereld zal gaan functioneren…

  22. Joanlog says:

    Ben ik het helemaal mee eens. Dus aan mij heb je niet veel om deze discussie te verbreden….

Geef een reactie

