Veiligheid.

De moord op Theo van Gogh heeft het thema veiligheid weer hoog op de agenda gezet. Het is jammer dat het zover heeft moeten komen maar het is wel goed dat er weer over gesproken wordt. Hoe zit het met onze veiligheid? Wat kan de overheid doen om onze samenleving te veiliger te maken?

Om dit te beantwoorden moeten we eerst kijken waar de dreiging ligt. Die ligt mijns inziens op twee vlakken te weten criminaliteit en terreur.

Criminaliteit:
Het is bewezen dat 20 % van de criminelen verantwoordelijk is voor 80 % van de criminaliteit. Haal deze groep uit de samenleving en je zult een grote verbetering bewerkstelligen. Maar hoe doe je dat dan? “Three strikes you’re out”? Daar is wel iets voor te zeggen maar ik denk dat het meer moet nuanceren. Een vergelijkbare oplossing die ik gisteren hoorde was om criminelen steeds harder te straffen bij recidive. Straffen verdubbelen bij herhaling.

Ook moeten we af van de halfzachte benadering van de “rechten van de crimineel”. Iemand overtreed de wet en verspeelt daarmee een aantal rechten. Tevens moeten we, ten aanzien van ons reclasseringsapparaat, eens gaan vaststellen dat sommigen gewoon niet te reclasseren zijn en in deze groep moet ook niet meer gexefnvesteerd worden maar moet worden verwijderd uit de samenleving.

Prestatiecontracten tussen politie en overheid werken averechts. De politie is te veel bezig om hun bonnenquota te halen en houdt steeds minder personeel over om onze straten veilig te houden. Laat de politie maar eens een prestatiecontract met de burger afsluiten.

Criminelen met een dubbele nationaliteit moeten hun Nederlandse nationaliteit kwijt raken en zullen het land direct moeten verlaten.

Terreur:
Imams die fundamentalisme prediken dienen onverwijld het land te verlaten. Als hun moskeeën daarna weer in de fout gaan dienen deze gesloten te worden.

Imams van wie bekend is dat zij fundamentalistisch zijn zullen geen toegang moeten krijgen tot Nederland.

Er zullen Nederlandse Imamopleidingen moeten komen die aandacht beteden aan de Nederlandse grondwet en wetgeving.

Met gematigde moslimgroeperingen moet de dialoog worden aangegaan en deze zullen moeten worden doordrongen van het feit dat zij hun eigen verantwoording zullen moeten nemen.

Terroristen met een dubbele nationaliteit moeten hun Nederlandse nationaliteit kwijt raken en zullen het land direct moeten verlaten.

De tijd dat we er alleen over praten is voorbij. We zullen nu ook ens wat moeten gaan doen.

Wat kunnen we nog meer doen?

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

17 Responses to Veiligheid.

  1. Joanlog says:

    Ik denk dat we eerst eens moeten kijken of deze punten te realiseren zijn in de praktijk. Als dit werkt, want de aanpak klinkt in mijn oren goed eens kijken wat er nog meer verbeterd kan gaan worden. Niet alles in eens willen maar een begin maken en gaandeweg kijken wat er nog meer nodig is.

  2. Mickey S. says:

    Ik denk dat je daar wel een goed punt hebt…

  3. Bella says:

    Hoe weet de Nederlandse bevolking dat er sprake is van een islamitische organisatie! Is het niet zo dat als zij een groep donkere mensen ziet samenkomen dat ze het verschil niet kunnen zien of weten!
    In Amersfoort is een kerk in brand gestoken! Eentje waar donkere mensen samenkomen (maar ja dat was een mengelmoes kerk van antillianen, indische nederlanders, surinamers en zelfs hollanders)..

    Jarenlang ging ik mee met mijn ouders naar de pinkstergemeente! De kerk staat midden in een woonwijk! De kerk probeert geen overlast te veroorzaken – houden jongeren binnen – proberen ver uit de buurt te parkeren zodat de mensen geen last hebben! Toch heerst er intolerantie – vraag me wel es af of door al deze dingen mensen straks geen verschil kennen en denken kijk samenscholing!

  4. Bella says:

    oja mijn zus is receptioniste in een verzorgingstehuis voor surinaamse, javaans-surinaams molukse, chinees en indonesische mensen. Daar hoort ook een moskee bij omdat een aantal van de molukse, javaans surinaamse en indonesische mensen islamitisch zijn… die is al een paar keer beklad met leuzen!… stel je voor zeg!! Dat ze alles maar over een kam scheren….. 😕

  5. Mickey S. says:

    Dat is ook niet correct. Extremisme is iets dat wij uit onze samenleving moeten weren en daabij maakt het niet uit uit welke hoek dit komt…

  6. X11 says:

    Het verwijderen van bepaalde groepen uit de samenleving…Brrr. 😦

  7. Mickey S. says:

    Wat zou jij willen doen dan? Weer pappen en nathouden?

  8. Mickey S. says:

    Wat ik bedoel is dat we voor deze kleine groep criminelen, die niet meer te redden is, naar mijn mening eens moeten stoppen met onze halfzachte aanpak. Dat schopt mijn vriend X11 tegen het zere been…

  9. X11 says:

    Wat een emoties, oke ik zal maar even reageren.
    Ja ik ben een voorstander van blijven proberen, is zo makkelijk he, we hebben er geen oplossing voor, laten we het maar wegduwen.
    Je moet niet vergeten Mike, dat X11 in dat rijtje thuis hoorde en dat ook ik de rechter kende en hij mij.
    Alleen maar omdat er gelukkig nog steeds mensen zijn die niet geloven in het wegmoffelen van maatschappij problematiek, ben ik eruit gekomen.
    Jaren heeft het geduurd voordat ik inzag dat het anders kon, je kiest niet voor zo’n leven Mike, dat krijg je, de een al heel vroeg en de ander later.
    En Mike als je dan een jaartje zo geleefd hebt, dan is de weg terug al heel lang, en hoe langer het duurd hoe moeilijker het is in deze klote maatschappij voordat men je weer serieus neemt, en dan nog….
    Ooit gedacht dat misschien de aanpak verkeerd is ?
    We kunnen discuseren over hoe te proberen het probleem op te lossen, maar spreek a.u.b. nooit meer over het verwijderen van bepaalde groepen.
    Dat is inderdaad tegen het zere been maar ook zeker onder de gordel.

  10. Mickey S. says:

    Maar jij behoort dan ook tot die 80 % waarover ik niet heb gesproken. Uiteraard gaan we door om deze mensen terug in de maatschappij te krijgen en ik weet maar al te goed dat jij een voorbeeld bent van het feit dat het succes kan hebben. Maar je zult het toch ook met me eens zijn dat er een (relatief kleine) groep “criminelen” is die het nooit zullen leren. Die altijd weer opnieuw in de fout zullen blijven gaan, ongeacht de tijd en geld die je er in steekt om deze groep op het rechte pad te krijgen. Moet je dan echt verder gaan om daar je tijd aan te verdoen? Aan mensen die criminaliteit in hun genen hebben? Ze lachen je in je gezicht uit en gaan gewoon weer verder. Deze mensen mogen van mij part “uit de samenleving verwijderd” worden. Als je goed gelezen hebt, weet je ook hoe ik dat voor mij zie namelijk door deze mensen bij iedere herhaling substantieel zwaarder te straffen.
    Overigens is het zo dat dit in enkele gevallen reeds gebeurd. Er zijn een aantal gevallen bekend van mensen die TBS voor de rest van hun leven hebben en in de kliniek dan ook niet meer behandeld worden. En weet je wat? Ze zijn er zelf nog blij mee ook want ze weten dat ze buiten toch weer de fout in gaan…

  11. X11 says:

    Criminaliteit in de genen, hmm daar zou ik wel eens bewijs van willen zien, wellicht heb ik er iets aan.
    Ik begrijp jouw standpunt wel alleen maak jij en vele anderen een denkfout, zwaarder straffen of wegstoppen in een TBS is geen oplossing, dat sommigen dat wel lekker vinden, tja daar kan ik me wel iets bij voorstellen, het is geen pretje op straat.
    Hoeveel gevangenissen en klinieken wil je bouwen.
    Die relatief kleine groep bestaat uit voornamelijk verslaafden, en dat is dus wat je moet aanpakken.
    Ik ben geen voorstander van verplicht afkicken omdat dat geen nut heeft, alhoewel het wel eens goed is om dat mee te maken, maar als er geen wil is…
    Dat is dus wat je moet proberen te maken, een reden om eruit te stappen, een toekomst, een leven.
    Nogmaals en dat zei ik gister al, je moet eens weten hoe zwaar het is om weer mee te mogen doen, eens een crimineel altijd een crimineel, eens een verslaafde, altijd een verslaafde.
    En wie wil er nou weer helemaal onder aan de trap van de maatschappij beginnen als je op de straat hoger bent aangeschreven, die wetten ken je, niet die van deze hypocriete maatschappij die je bij voorbaat al afschrijft.
    Je hebt of heel veel steun en aandacht nodig, of bent zo sterk dat je het alleen kan, maar nog altijd is de drempel om over te stappen voor vele nog steeds te hoog.

  12. ik weet het antwoord gewoon niet. Ik ben van de hard hand…. maar sinds 2 weken weet ik het ook niet. Moskeeen sluiten helpt niet want zulke gasten blijven met hun ideeen. Het land uitzetten vind ik ook maar waarnaartoe? En als een land als Marokko ze ook niet wil?? Nu is het een moslim, hier geboren en met ook een Marokkaanse nationaliteit. Maar die jongens uit Den Haag. Die zijn Nederlands Moslim. wat moet je daar dan mee…. en ze zijn geindoctrineerd/gehersenspoeld. Net de sekteleden uit de jaren 70…. kortom, ik weet het niet en ben minder uitgesproken dat eerst.

  13. Criminelen: die afrekeningen van de afgelopen jaren…. waar stuur je ze naartoe?

  14. X11 says:

    Tja, wat de islam betreft heb ik wel een mening maar mag je die wel uiten ?
    Ach ik waag een gok, je leeft tenslotte maar 1 keer nietwaar.
    Mijn mening is dat we de islam ervan moeten overtuigen dat men misschien eens moet nadenken over een iet wat andere kijk op wat Mohammed bedoelde.
    Ik bedoel wij houden ook geen kruistochten meer in naam van onze god.
    Een gematigde islam die democratie en recht van meningsuiting hoog in het vaandel heeft staan.
    Ook zal men moeten accepteren dat ieder mens gelijk is ongeacht welk geloof, ras, kleur of welke “afwijking” dan ook.
    Dus ook vrouwen.
    Ik denk dat we dan nog wel wat kunnen leren van de islam, maar voor nu ?
    Pff..even ben ik gewoon met stomheid geslagen, wie verwachtte dit nu allemaal.
    Eerst 1 gek en nu lijkt het wel oorlog in Nederland en is iedere islamiet een schijnbaar potentieel terrorist.
    Denk toch dat het praten gaat worden, als alles weer een beetje rustig is, en vooral nu wel eens achter die “uitwassen” gaan aanjagen.
    Dit is Nederland, geen bananenrepubliek, en mensen behoren zich dan ook als nederlander of gast te gedragen.
    Wil ook van die dubbele nationaliteit af, je kiest voor Nederland of niet, en verder kan ik me op wat kleine nuances wel vinden in Mike z’n oplossingen.
    Dialoog is het enigste wat een echte oplossing moet vinden, enne ik blijf hoopvol, lang leve de multi samenleving. 😉

  15. Mickey S. says:

    Ook ik blijf hoopvol en ook ik geloof in de dialoog al zul je extremisme daarmee niet helemaal uit kunnen sluiten. Dit is wel iets wat we ons moeten blijven bedenken.

    Voor wat betreft jouw opvattingen over de Islam, daar kan ik mij wel in vinden en ik hoop ook (en heb er ook vertrouwen in) dat die dialoog er ook gaat komen. Immers, de moslimgroeperingen lijken zich, voor het eerst, bewust te zijn dat zij in deze zelf ook hun verantwoording moeten nemen en lijken ook bereid dit te doen.

    Voor wat betreft deze “eeuwige criminelen”, ik denk juist dat verslaafden niet in deze groep thuis horen. Je geeft zelf al aan wat voor hen de oplossing kan zijn en ik ben er ook voor om deze na te streven. Ik weet niet of sommige mensen letterlijk criminaliteit in hun genen hebben (interessante studie misschien?) maar er is een kleine groep mensen die het nooit meer zullen leren, welk leven je ze ook voorstelt. Eventuele plaats in strafinrichtingen zou kunnen ontstaan (ideetje?) door alle gestraften die hier illegaal in Nederland zijn hun straf in hun thuisland uit te laten zitten. Naar mij is vertelt door een deskundige zou dit wel eens meer plaats kunnen crexc3xaberen dan wij zo denken. Ennuh… zwaarder straffen helpt criminelen niet om te herintegreren in de maatschappij maar daar gaat het mij bij deze groep ook niet meer om. Deze (alweer kleine) groep is niet meer te integreren, dat geven zelfs psychologen toe. Dat moet dus geen reden zijn om deze mensen weer in de samenleving terug te brengen waar ze niets anders als schade aanrichten.

Geef een reactie

