Het autosport seizoen 2005…

Formule 1 is al drie races onderweg, vanavond begint het Champcarseizoen en volgende week zal ook DTM haar seizoenstart kennen. Jaja, de benzine in mijn aderen begint weer te kruipen waar het niet kan gaan…

Formule 1
Wat kan ik hier over zeggen? Ondanks dat het seizoen tot nu toe iets spannender is dan vorig jaar heeft het voor mij niet meer de uitstraling van de absolute topklasse. Hiervoor zijn een aantal redenen te bedenken.

Als eerste zijn daar de nieuwe regels die steeds belachelijker worden. Regels als één set banden per race of één motor per twee races zijn destructief voor de spanning in een race. Hoe spannend is een pitstop nog? Vergeet niet dat er voor de huidige “spanning” een paar andere redenen zijn. Aerodynamisch (dus technisch) zijn er ingrijpende reglementswijzigingen geweest die wél hun vruchten afwerpen. Daarbij heeft Ferrari zijn zaken niet voor elkaar, iets wat de anderen wakker geschud lijkt te hebben. Ten slotte is de laatste race gemaakt door Pedro De La Rosa, die slechts voor één race aan de start stond, zichzelf wilde bewijzen en maling had aan alle tactiek en strategie die heden ten dage benodigd is in F1.

Wat ook niet meewerkte voor het imago van F1 was het gehakketak over de kwalificatie. Geen enkele andere raceklasse ter wereld kent problemen met het kwalificatieformat maar F1 kreeg het voor elkaar en deed tenslotte de zaak af met een inderhaast in elkaar geschroefd scenario dat niet echt ideaal is.

Naar mijn mening lopen er ook bijna geen topkarakters meer rond in F1. Mensen als de Schumachers, Montoya, Raikkonen, Alonso of, tegenwoordig ook Webber, kunnen mij gestolen worden. Deze mensen hebben geen uitstraling. Niemand meer? Jawel maar helaas kunnen die niet meekomen. Mensen als Button, Sato, Doornbos en Albers zie ik graag racen. Positieve verassing dit jaar vind ik Nick Heidfeld die bij Williams de gedoodverfde favoriet Mark Webber stevig om de oren rijdt…

Formule 1 moet terug naar eenvoudige regels. Slicks, banden wisselen gedurende de race, weg met de motoren regel, terug naar een normaal kwalificatieformat, waarbij gereden kan worden met zo min mogelijk benzine, oftewel, tanken tussen kwalificatie en race moet weer kunnen. Het veld dichter bij elkaar brengen? Kijk eens naar wat er nu gebeurd: het zijn de technische wijzigingen die wél werken…

Champcar
Zoals gezegd vind vanavond in Long Beach de seizoensopener plaats, helaas zonder landgenoot Jos Verstappen maar met een veld dat weer groeit. Champcar heeft een moeilijke tijd doorgemaakt en even is er zelfs getwijfeld over het voortbestaan van de serie.

In 2004 is echter een opwaartse trend ingezet die, naar het zich laat aanzien, ook dit jaar voortgezet gaat worden. Champcar is een raceklasse waar F1 wel eens naar mag kijken. Eenvoudige reglementen en auto’s die technisch vrijwel gelijk zijn geven spanning in de races en tonen aan dat ingewikkelde regelgeving zoals we die kennen in F1 overbodig zijn en de geest van de sport verstoren.

Het feit dat Jos Verstappen tijdens zijn allereerste test op Sebring, rijdend voor een team dat algemeen als middenmoter wordt beschouwd, de derde tijd wist te realiseren geeft aan dat veel meer rijders kansen hebben op overwinningen, iets wat de spanning zeker ten goede komt.

Ook zonder Jos aan de start zal ik wederom gaan genieten van een héél leuk Champcar jaar. Mijn Favoriet? Paul Tracy, uitkomend voor Forsythe Racing.

Live verslag: Vanavond om 21:45 u. op Eurosport.

DTM
Mijn favoriete klasse, al sinds een paar jaar. Waarom? DTM realiseert zich dat men de fans nodig heeft en brengt een programma op de baan waar vele andere topklassen de vingers bij af kunnen likken. Ook hier zorgt het technisch reglement ervoor dat de auto’s redelijk gelijkwaardig zijn waardoor wij bijvoorbeeld vorig jaar een indrukwekkend duel om de titel zagen tussen Audi en Mercedes.

De auto’s zijn absoluut stoer om te zien en het spektakel op de baan is oorverdovend en fantastisch om te zien. De klasse is open naar de fans toe voor wie het mogelijk is hun helden van dichtbij te zien en handtekeningen te verzamelen.

Toch zit ook DTM in een moelijke periode. De economisch moelijke tijden zijn hieraan debet. Opel komt met nog maar 4 Vectra’s aan de start in wat wel eens hun laatste jaar kan zijn. Ook heeft het er lange tijd naar uitgezien dat MG zijn debuut zou gaan maken maar gezien de huidige financiële perikelen door het mislukken van een chinese overname is deelname van het merk wel ernstig op losse schroeven komen te staan en is mijn persoonlijke inschatting dat ze helemaal niet zullen komen. Da’s jammer want DTM kon wel wat vers bloed gebruiken.

Positief is wel een record aantal debutanten, waaronder enkele grote namen: Mika Hxe4kkinen bij Mercedes, Allan (voorspellen met Allan) McNish bij Audi, dat zijn namen die er mogen zijn en die een welkome aanvulling vormen op publiekstrekkers als Jean Alesi en Heinz-Harald Frentzen.

Klein minpuntje: er zullen geen nederlanders aan de start staan dit jaar. Christijan Albers is vertrokken naar Minardi F1 en voor Jeroen Bleekemolen was helaas geen plaats meer bij het gekrompen Opel. Dit is jammer maar het zal mij er niet van weerhouden om toch 3 races te gaan bezoeken, te weten Oschersleben op 24, 25 en 26 juni, Nxfcrburgring op 5, 6 en 7 augustus en uiteraard Zandvoort op 26, 27 en 28 augustus.

Mijn favoriet voor dit jaar: #6 Siemens-Audi A4 V8 van Allan McNish.

Ik wens alle autosportfans een geweldig jaar toe!!!

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

4 Responses to Het autosport seizoen 2005…

  1. brigitte says:

    Wel jammer hxc3xa8 die verandering van regeltjes, dat maakt het toch net even iets minder. Maar het blijft een mooie sport!

    Maar waar ik voor kwam uhmmmmm ik heb aan je verzoek voldaan dus…………..
    En een goodnightkissssss voor jou want ik duik er vroeg in want morgen een druk maar gezellig dagje 😉

  2. Fietsendief! says:

    Ik hou het meeste van Nascar, maar dat is hier erg weinig van te zien op tv. ;(

  3. CliniClown says:

    Jammer dat er geen update is van de champcar race van gister avond, maar ik ben binnen een half uur in slaap gesukkelt zo saai was het,… en dat de champcar technisch vrijwel gelijk is aan de formule 1 vind ik nou ook wel heel ver gaan, champcar is nou juist zo kompetatief omdat er juist geen vergevorde techniek wordt gebruikt 😉
    en dtm ik hoop dat het een leuk seizoen wordt maar ook in de dtm heb ik een hoop saaie optochten gezien en positie wissellingen gebeurden door goed geplande pitstops! niet dat ik de F1 wil ophemelen, maar je moet niet door een roze gekleurde zonnebril kijken Mickey!

    echte actie gebeurd er bij nascar helaas wordt dit inderdaad niet echt uitgezonden in nederland, ook irl komt nogwel in de buurt! laten we hopen op een leuk en spannend autosport seizoen! daar is iedereen gebaat bij 😀

  4. Mickey S. says:

    Qua Champcar heb je niet goed gelezen. Nooit heb ik geschreven dat Champcar technisch gezien vrijwel gelijk zou zijn aan F1. Integendeel, mijn standpunt is dat F1 een voorbeeld zou moeten nemen aan Champcar , dat door een simpel technisch reglement in staat is om overwegend spannende races te organiseren (ook die van gisteren was dat wel, al zat het venijn in het tweede deel van de race).

    Qua DTM kan ik, als groot fan, zeggen dat er soms wel eens wat minder spannende races zijn (in welke klasse niet?) maar dat dat eerder uitzondering is dan regel. Daarbij moet ik ook wel toegeven dat ik e.e.a. ook bekijk door de (niet roze) bril van de circuitbezoeker.
    Dtm: Relatief goedkoop (+/- €60,- voor een heel weekend hoofdtribune, inclusief paddock), veel actie door een rijk en vast bijprogramma en de mogelijkheid de DTM toppers te zien en handtekeningen te verzamelen.
    F1: Belachelijk veel geld betalen (+/- €180,- voor een staantribune, alleen op zondag) om vervolgens 20 auto’s 60x voorbij te zien flitsen, als je het geluk hebt iets te kunnen zien (iets wat vor mij, als klein mannetje, lang niet altijd vanzelf sprekend is) en dan qua bijprogramma volkomen afhankelijk te zijn van de willekeur van de circuituitbater ter plaatse.
    Ik weet het wel hoor… 😉 😀

    Qua NASCAR deel ik hartgrondig jullie mening, inclusief het verdriet over het uitblijven van beelden…. 😉 😦

Geef een reactie

