Over een onschuldige jeugd, zwerven rond het dorp en lopen over straat…

Gisteren gaf ik jullie al een klein kijkje in mijn jeugd. Zoals gezegd ben ik opgegroeid in het lieflijke dorpje Callantsoog. Dit dorpje ligt aan de Noord-Hollandse Noorzeekust, zo’n 15 kilometer ten zuiden van Den Helder, geheel in de spreekwoordelijke “middle of nowhere”. Zoek het maar eens op in de atlas.

Wij zijn er komen wonen in 1975, toen ons huis werd opgeleverd, met de gedachte van mijn ouders dat wij dan niet meer persé op vakantie zouden hoeven.

Het huis waarin ik mijn jeugd heb doorgebracht…

Ik heb het hier altijd naar mijn zin gehad en ik zal je zeggen dat ik ook nooit echt behoefte had aan vakantie want wonen in een badplaats zo klein als dit betekent dat je 4 maanden per jaar op vakantie bent. In de tijd dat wij er woonden had het dorp 2.700 inwoners en kwamen er in de zomer zo’n 30.000 vakantiegangers bij. Ja, zelfs in de supermarkt werd je,bij het afrekenen, vaak in het Duits aangesproken.

Hét markante punt van Callantsoog: De kerktoren!

Nog een markant punt: De boei op het duin aan de Dorpsweg…

Ik vierde mijn achtste verjaardag midden tussen de verhuisdozen en wist, uiteraard, want daar ben je kind voor, al gauw vriendjes te maken. Het leuke van een dorpje als dit (en diegenen die ook in een klein dorp zijn opgegroeid zullen dit beamen) was dat je als kind vrijwel totale vrijheid had. Er was zo weinig verkeer (behalve in de zomer) dat er geen stoplichten waren (zelfs heden ten dagen zijn die er niet) en ik er wel eens een sport van maakte om van het Dorpsplein over de weg naar huis te lopen zonder op de stoep te komen.

Wij zwierven altijd door het hele dorp en de omgeving. Die omgeving bestond uit duinen, velden en zels wat bos en heide. Deze variatie betekende dat we als kinderen oneindige mogelijkheden tot spelen hadden

De zgn 2de hei, waar ik vele uren heb doorgebracht, spelend en…. ja, ook dát!!!

Eénmaal opgroeiend en in de pubertijd belandend bleef het leuk om hier te wonen. In het hoogseizoen was er elke avond wel iets te beleven en hoefde je je nooit t vervelen, iets wat ons dus ook zelden overkwam. Ons leven stond in het teken van onbezorgd zijn, feest vieren, stappen en vooral veel lol hebben. En met mooi weer waren we uiteraard op het strand te vinden, vaak ook ’s avonds, met drank en muziek…

Het strand! Bron van inkomsten en vermaak maar ook van ontstressing….

Ik heb in die jaren (in 1986 zijn wij, noodgedwongen, verhuisd naar Den Helder maar eenmaal met rijbewijs bleef ik er komen) heel veel mensen leren kennen waarvan ik er enkelen nog altijd als mijn allerbeste vrienden beschouw, zelfs als we iets minder contact hebben…

De karakteristieke entree van het dorp…

Nog altijd kom ik graag in dit dorpje. Het is voor ons ook de uitvalsbasis tijdens onze DTM-Zandvoort-trips. Nog altijd ken ik er de mensen en kennen de mensen mij en altijd weer als ik de karakteristieke weg over het duin weer afleg heb ik het gevoel alsof ik thuis kom. Veel is er veranderd in de wereld en hoewel de tijd ook hier niet heeft stilgestaan is men er altijd in geslaagd om dat onbezorgde karakter te bewaren…

 

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

12 Responses to Over een onschuldige jeugd, zwerven rond het dorp en lopen over straat…

  1. Marika says:

    Ik kan me voorstellen dat je daar met veel plezier aan terugdenkt. Lijkt me prachtig om daar op te groeien. 🙂

  2. Mickey S. says:

    @Marika: Dat was het ook Marika en inderdaad, de herinneringen die ik er heb zijn vrijwel uitsluitend prettige…

  3. dees says:

    Ik kwam vaker in Bloemendaal en Zandvoort en toen ik verhuisde heb ik nog heeeel lang mn stranduitjes gemist. Leuk beschreven!

  4. ~*~JOY~*~ says:

    Ik ben dara ooit een keer op vakantie geweest, verder ken ik het niet …

  5. Joke says:

    Het is fijn dat je kan, maar vooral om te voelen dat je ergens thuiskomt!!
    Mooie herinneringen Mickey!!

  6. Bri says:

    Hey Mike, leuk om te lezen deze log. Wel leuk om een kijkje in je leventje te nemen en leuk dat je ons mee terug neemt in jouw mooie tijd vol met mooie herinneringen 😀

    Kan me voorstellen dat het je een goed gevoel geeft, zou ik ook hebben als ik het zo lees en zie.

    Liefs van mij en een kuzzzzzzzzzz

  7. Bri says:

    Hmmmmmm beetje veel leuk maar goed leuk is leuk en niet anders hahahaha

    Kussieeeeeee

  8. Jenn says:

    Wat een heerlijke plaats om te wonen! Ik kan me voorstellen dat je hier fijne herinneringen hebt en met plezier aan terug denkt. En wat leuk dat je ons een kijkje hebt gegunt in jouw jeugd!

  9. Mickey S. says:

    @dees: Ik kan mij dat wel voorstellen al moet ik zeggen dat ik het strand leuk bind als ik er ben maar het niet direct mis als ik er niet ben. Ik woon al weer jaren in Noord-Limburg en heb het hier geweldig naar mijn zin.

    @Joy: Ik hoop dat dat een fijne vakantie is geweest en dat je iets van die sfeer hebt kunnen opsnuiven…

    @Joke: Zo voelt het inderdaad en grappigerwijze wist een collega mij te vertellen dat ik ineens anders ga praten. Had ik zelf nooit door maar schijnbaar heb ik mij enigszins aangepast, qua spraak…

    @Bri: Het was inderdaad een leuke tijd en ik vind het leuk dat jij het ook leuk vind om over deze leuke plaats te lezen. Jij mag leuk zeggen zoveel als je leuk vind. Ik vind dat eigenlijk wel leuk…
    ;-))

    @Jenn: Ja ik heb een fijne jeugd gehad en da’s altijd leuk om over te vertellen…

  10. X11 says:

    Heel leuk Mike die foto’s.
    Een feest van herkenning, mií feelings, dat wel.
    Je begrijpt wel waarom, toch mis ik de zee, de uitgestrekte bollenvelden en die vele, vele duitse vakantiegasten, wie weet…

  11. rosita schreuder says:

    mooie foto’s geweldige tijd! en hele mooie herrinneringen zal mij altijd bij blijven. groetjes roos.

  12. Pingback: Even tijd voor een sprookje | Een "klik" in mijn leven

Geef een reactie

