Wat is een legende?

Vandaag heeft Michael Schumacher officiëel bevestigd dat hij aan het einde van het jaar zijn helm aan de wilgen hangt. Hiermee komt er een einde aan een tijdperk, dat van een man die alle records brak en duidelijker dan ooit tevoren een stempel drukte op Formule 1.

Hij wordt nu al een legende genoemd en, met al die records lijkt dat ook terecht. Maar is hij ook echt een legende?

De afgelopen dagen heb ik mij dat meermaals afgevraagd en nog steeds moet ik eigenlijk het antwoord schuldig blijven. Zoals ik hierboven reeds schreef heeft de man op indrukwekkende wijze zijn stempel op de sport gedrukt. En toch zal ik hem nauwelijks missen.

Mensen als Niki Lauda, Nelson Piquet, Nigell Mansell en zelfs Damon Hill lieten bij mij toch een gevoel van leegte achter toen zij stopten. Dit gevoel heb ik bij Schumacher niet. Totaal niet zelfs. Natuurlijk, het zal even raar zijn zonder Michael Schumacher aan de start maar al gauw zal ik overgaan tot de orde van de dag.

Waarom dan?

Ik ben altijd van mening geweest dat Schumacher zijn status had moeten gebruiken om bepaalde beslissingen te forceren. Beslissingen van de FIA aangaande de reglementen waar de coureurs (en ook de meeste teams) niet op zaten te wachten. Zo heeft “Schumi” ooit eens laten weten niet veel te zien in de gegroefde banden, zoals die ook nu nog worden gebruikt in F1. Wel haastte hij zich er aan toe te voegen dat het zijn zaken niet waren. En dus kwamen de banden er. Nog niet zolang geleden had iedereen een mening over het racereglement zoals wij dat vorig jaar kenden. Met name op de toenmalige kwalificatie alsook op de “1 set banden per race” regel was veel kritiek. Maar Schumacher hield zich op de vlakte, bang om uitspraken te doen die wellicht controversieel hadden kunnen zijn.

Ik ken een man die zelden anders was als controversieel, een man die zijn nek uitstak voor zijn eigen veiligheid en dat van zijn collega’s. Lauda, Piquet, Mansell en Hill mis ik onderhand niet meer maar deze man, zelfs nu na twaalfeneenhalf jaar, nog elke dag.

En dat maakt hem voor mij de echte legende!!!

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

3 Responses to Wat is een legende?

  1. Natazz says:

    Dat heb je heel mooi geschreven, ik zat het net voor te lezen aan Kees, hij is het roerend met je eens. Het is vreselijk dat deze man zo aan zijn eind kwam. Een ware legende.

    Slaap lekker Mike,
    liefs Natazz

  2. Marika says:

    Zal tijd worden dat Schumacher ermee stopt, ik heb er geen verstand van hoor maar krijg het idee dat die vent gewoon altijd wint. Zo is er toch niks meer aan? :-/

  3. Ellis says:

    Senna is een held, en dat zal Schummi NOOIT worden!

Geef een reactie

