De postmoderne hedonist

Enige tijd geleden heb ik mij aangemeld bij stempunt.nu. Het betreft een landelijk onderzoekspanel met meer dan 100.000 deelnemers. Eens in de zoveel tijd sturen ze je een mailtje met het verzoek om mee te doen aan een onderzoek of een enquete en ach, ik ben de beroerdste niet dus doe ik wel even mee.

Zo ook vorige week toen ik werd benaderd om mee te doen aan een Mentality onderzoek. Dit richt zich op hoe je als mens in het leven staat. Na ongeveer een kwartiertje had ik alle vragen ingevuld en niet veel later kreeg ik de uitslag per mail toegestuurd.

De postmoderne hedonist
De pionier van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden.

Mensen die tot de postmoderne hedonisten worden gerekend, zijn individualistisch en tonen een sterke wil tot zelfbeschikking. Ook hechten zij veel waarde aan zelfontplooiing en persoonlijke groei. Mensen binnen dit milieu hebben een onafhankelijke leefstijl en hechten er veel belang aan zelf te kunnen beslissen over de dingen die hen aangaan.

Opvallend is het relatief grote aantal mensen dat zelfstandig een beroep uitoefent. Werk is belangrijk, maar niet heilig: ook activiteiten in de vrijetijdssfeer kunnen intrinsieke voldoening geven.

Postmoderne hedonisten genieten van kunst en cultuur (museumbezoek, cabaret en toneel), maar er is ook sprake van een rijk uitgaansleven en er wordt veel aan sport gedaan.

Binnen dit milieu komt het traditionele gezinspatroon relatief minder vaak voor.
Vervolgens zijn op u de volgende waardenprofielen van toepassing, van meest naar minst passend:

  1. Postmaterialisten
  2. Kosmopolieten
  3. Opwaarts mobielen
  4. Nieuwe conservatieven
  5. Gemaksgeorienteerden
  6. Moderne burgerij
  7. Traditionele burgerij

Ik moet zeggen dat ik mij in dit beeld goed herken, uitzonderingen uiteraard daargelaten. Vooral het zinnetje: “Binnen dit milieu komt het traditionele gezinspatroon relatief minder vaak voor.” is op mij wel van toepassing.

Het rijtje is van meest tot minst toepasselijk en ook daar valt op dat “Traditionele burgerij” helemaal onderaan staat.

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

4 Responses to De postmoderne hedonist

  1. Bri says:

    Je kreeg dus een spiegeltje voor je neussie, wel leuk dat het ook herkenbaar is.

    Kom je even hele fijne paashaasdaagjes wensen.

    Liefs van ons uit Den Haag met een kussss

  2. Daantje says:

    ehm totally off the topic? verhuizen? vertel?? fijne 2e paasdag, knufffffffff

  3. Marika says:

    Leuk! Ben benieuwd in welke categorie ik val. In ieder geval in de categorie die niet van enquetes invullen houdt, dus dan zal ik het wel nooit te weten komen hxc3xa8? :-/

  4. Bri says:

    Zomaar een knuffffffffff

Geef een reactie

