Maassluis: Openlucht museum ter herinnering aan de Nederlandse zeesleepvaart.

Vanmiddag ben ik naar Maassluis gereden om daar de Furie te gaan bezichtigen. Aanvankelijk maakte een lichte teleurstelling zich van mij meester toen haar vaste ligplaats leeg bleek te zijn.

Ernaast ligt de Hudson. Dit is een zeesleepboot uit 1939 die nu gerestaureerd is in vrijwel originele staat en dienst doet als museumschip. De Hudson kan helaas niet meer varen. Zij heeft vanaf 1964 tot 1989 dienst gedaan als ijsschilferfabriek en is in die hoedanigheid op het casco na gesloopt.

In 1991 is zij door de stichting Help De Hudson gekocht en vanaf 1992 is zij in Vlaardingen teruggebracht in vrijwel haar originele staat. Alleen bleek ook de originele motor niet meer aanwezig en heeft zij een andere motor gekregen die een stuk kleiner is dan het origineel. Zij kan, om deze reden, niet meer zelfstandig varen.

De Hudson op haar plaats in Maassluis

De rondleiding was desalniettemin zeer interessant en mij bekroop het gevoel (niet voor het eerst) dat ik, als ik in die tijd had geleefd, ik op schepen als deze had willen varen.

De bemannings messroom.

Hierboven zie je de messroom voor het dekvolk. Zoals je kunt zien was deze klein. De tafel is nu afgedekt met plexiglas. De opstaande randen zijn origineel en zorgden ervoor dat de borden en het bestek ook met zware zee op tafel bleven staan.

Runnersverblijf

Ook de verblijven, zoals hier die van de runners en die van de matrozen, zijn opgeleukt voor museumdoeleinden. Overigens werden dit soort modellen vaak wel gebouwd aan boord. Bemanningen van dit soort schepen konden soms wel een jaar weg zijn en als men “op station” lag (in afwachting van een bergingsklus in de haven liggend) diende de bemanningsleden zichzelf toch te vermaken. Ook de kooien (de bedden) zijn nu afgedekt met plexiglas.

Brug en stuurhut

Hierboven zijn brug en stuurhut te zien, vanaf de voorplecht. Zoals alles aan boord is ook de stuurhut zeer klein.

Het achterschip, met de koekoeksluiken.

Hierboven zie je het achterschip, met de koekoeksluiken waaronder zich de machinekamer bevind, en de geleidebeugels waar de sleeptros over liep.

Het bovendek met links de stuurhut en het trapje naar het dak, waar zich de radar en radioantennes bevinden.

Al met al was het een zeer interessante rondleiding. Tevens bleek dat de Furie om de hoek aan de kade van de werf lag voor groot onderhoud. Na niet eens veel speurwerk vond ik haar en bleek dat men bezig was met het vervangen van het berghout (stootrand rond het schip).

De witte lijn markeert het ontbrekende berghout...

Vanwege deze werkzaamheden zijn de bemanningsverblijven gedeeltelijk onttakeld en is het schip in principe niet open voor bezichtiging. Maar een van de vrijwilligers bleek toch bereid mij een rondleiding te geven, iets wat ik zeer op prijs heb gesteld.

Hiermee ging voor mij een droom in vervulling. Eindelijk was ik aan boord van het schip dat voor de TV serie Hollands Glorie werd aangekocht en omgebouwd, eerst tot Jan van Gent en daarna tot de Furie, welke naam het schip nu nog steeds heeft.

In tegenstelling tot de Hudson vaart de furie nog zelf en doet dit ook nog regelmatig. Zij maakt overigens niet meer gebruik van een kolengestookte stoommachine maar is in de jaren ’50 omgebouwd naar een oliegestookte stoommachine.

Grappig detail is dat de Furie uit Hollands Glorie wel degelijk kolen gestookt was. Normaal gesproken lag de stookplaats een paar meter van de machinekamer en werd met elkaar verbonden door een kort gangetje. Maar omdat dit niet goed in beeld te brengen was werd het gangetje halverwege dicht gemaakt en werd er “gestookt” in het begin van het gangetje. Wie ooit de serie weer ziet zal vanaf nu weten dat de kolen gewoon het gangetje in worden geschept waar met behulp van verlichting de vuren worden gesimuleerd.

Veel foto’s heb ik, door de onderhoudswerkzaamheden, niet gemaakt aan boord maar de paar die ik wel maakte ga ik jullie natuurlijk niet onthouden.

Stuurhut van binnen.

De stuurhut, vanaf de brug gezien. Erachter (niet zichtbaar) de kaartenhut.

Het achterschip, met de koekoeksluiken naar de machinekamer en de sleeptrosgeleidebeugels.

Beeld van de opbouw, met de brug, vanaf het achterschip.

Blik vanaf de kade op de brug, stuurhut en kaartenhut. Eronder, in het witte gedeelte, de walengang met de bemanningsverblijven.

De voorplecht met de legendarische naam Furie.

Ik vond het geweldig dat ik, ondanks de werkzaamheden, toch even een kijkje aan boord mocht nemen en ga zeker nog eens terug.

Hierna ben ik nog even in de buitenhaven wezen kijken. Hier ligt de derde museumsleper, de Elbe. Deze sleepboot is de grootste van de drie en ook de jongste. Echter zijn hier nog de restauratiewerkzaamheden in volle gang en dus is het schip nog niet open voor publiek.

Zeesleepboot Elbe

Maassluis is zich sterk aan het profileren als openluchtmuseum voor de Nederlandse zeesleepvaart. Ik vind het geweldig dat op deze wijze een stuk industriëel erfgoed, dat ooit een zeer belangrijke rol in de nautische wereld speelde, behouden blijft.

Ik heb in ieder geval super genoten vandaag!!!

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

2 Responses to Maassluis: Openlucht museum ter herinnering aan de Nederlandse zeesleepvaart.

  1. Natazz says:

    Wauw wat super gaaf zeg dat je er vandaag naartoe gereden bent. Ik voelde gelijk je teleurstelling toen ik het las dat de Furie er niet was. In elk geval fijn dat je op de Hudson mocht kijken en later toch nog op de Furie. Altijd leuk om een droom uit te laten komen.

  2. Bri says:

    Wowwwww superleuk en toch nog allemaal gelukt!!!

    Hier klussen we gestaag door en yes gaat vast mooi worden. We hebben gisteren het aanrecht blad besteld, schrok wel even van de prijs maar ja ik wil perse een stenen blad dus…

    Geniet van je avond, wij gaan zo even eten en dan weer verder 😀

    Liefssssssssss

Geef een reactie

