Weblogbeslommeringen

Ik zei het al eerder, Weblog werkt nog verre van optimaal. Het schrijven van een bericht is nog steeds een ware ramp. Schrijf je een bericht met alleen tekst dan is het redelijk te doen maar zodra je foto’s of andere bestanden gaat toevoegen begint de ellende.

De opmaak van foto’s wil gewoon niet lukken zoals ik het wil. In mijn logje van gisteren, over Incognito, was het oorspronkelijk de bedoeling dat de bijgevoegde foto rechts bovenin geplaatst zou worden, met de tekst er links naast en daarna eronder. Maar wat ik ook probeerde, ik kreeg het gewoon NIET zoals ik het wilde hebben. Het geheel bleef er na publicatie uitzien als iemands eerste bericht op welk weblog dan ook. Amateuristisch dus.

Ook het embedden van youtubefilmpjes verloopt niet zoals het zou moeten. Ik heb de kennisbank er maar eens bij gepakt. Het verhaal daar is duidelijk maar het is mij ook duidelijk dat HTML op dit moment nog een eigen leven leidt. In 1 bericht is het me gelukt om een youtube filmpje te embedden maar 100% tevreden ben ik niet want ik ben niet in staat gebleken om het formaat aan te passen aan mijn kolombreedte. Maar goed, hij staat erop en dat is beter dan alleen een klein stukje tekst dat refereert aan een filmpje dat er niet staat.

Ik ben misschien een zeikerd als het om de opmaak van mijn berichten gaat maar die “pietje precieserij” leverde mij wel ooit een gouden award op, in een ander weblog leven. Ik vind het gewoon belangrijk dat een bericht er netjes verzorgd uitziet en ik doe daar dan ook moeite voor.

De grootste bron van ergernis op dit moment is het feit dat om de zoveel tijd automatisch een concept van je bericht wordt opgeslagen. Op zichzelf is dat een zeer goede toevoeging. In het verleden ben ik al zorgvuldig getypte berichten kwijt geraakt door een enkele onhandigheid, net voordat ze gepubliceerd zouden worden. Maar op dit moment is de situatie maar al te vaak zo dat na publicatie het systeem voor een oudere revisie gekozen blijkt te hebben waarbij op het laatst aangebrachte veranderingen ineens ongedaan gemaakt blijken te zijn.

Ik heb gisteren oude berichten zitten bewerken waarbij ik waarschijnlijk nu al 20 revisies heb. Zeer irritant daarbij blijft de uitlijning van de foto’s en het voortdurende gebrek aan witregels. Op het moment dat je de tekst precies in de alinea’s hebt zoals je dat wilt, met alle witregels ertussen, blijkt ineens je foto links uitgelijnd te staan terwijl je toch duidelijk hebt ingesteld dat deze gecentreerd moet worden. Dus ga je weer terug en rommel je net zo lang tot de foto gecentreerd staat maar dan blijken je witregels ineens weer verdwenen te zijn en krijg je een groot blok aan tekst.

Ik ben er inmiddels achter dat het nog het handigst is om de opmaak in het HTML venster te regelen maar mijn kennis van HTML is redelijk beperkt (al leer ik snel) en bovendien ben ik van mening dat je, wanneer je beschikt over een WYSIWYG optie, (What You See Is What You Get) je daar ook zonder mankeren je bericht in moet kunnen opmaken.

Denk nu niet dat ik hier loop te zeuren. Ik heb bij Web-log al 2 migraties meegemaakt en ik weet heel goed dat elke nieuwe omgeving, hoe goed getest ook, altijd kinderziektes met zich meebrengt. Ik hoop dat het team van Weblog dit bericht ook leest, zodat ze misschien weer een wat beter beeld van de problemen kunnen krijgen en dan ook met de goede oplossingen kunnen komen. Maar ik weet dat ze het nog steeds stervensdruk hebben dus ik reken er maar niet op. Wel heb ik e.e.a. ook in een keurige mail gezet dus wie weet dat het toch binnenkort verbetert.

Nou ja, ik blog alweer en dat kan ook nog niet iedereen zeggen…

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

9 Responses to Weblogbeslommeringen

  1. Catharina says:

    Ach, zoals je al zegt , jij blogt in ieder geval weer. En dat kan ik helaas nog niet zeggen.

    • Mike says:

      Dat klopt maar ook nog maar op 1 blog. Ik heb ook nog http://autosportpics.weblog.nl/ Dit weblog is wél zichtbaar maar als je daar berichten wilt lezen dan gaat dat niet en inloggen kan ik dus ook niet. Dit is dus bevestigd door Weblog als zijnde 1 van de probleemblogs. En juist met dát weblog heb ik plannen.

      Maar goed, deze doet het en daar heb ik afgelopen weken stiekem wel eens aan getwijfeld.

  2. josha says:

    De mijne doet nog niets, ik kom op weblog.nl terecht, kan niet inloggen, mijn emailadres is onjuist(…)zegt ie…inlognaam bestaat niet. Zou het nog goedkomen?
    Ulyssa

    • Mike says:

      Als je dit hebt gemeld bij Weblog heb ik er geloof in dat dat goedkomt. Vergeet niet dat 14.000 weblogs met problemen wellicht een kleiner percentage is dan ze hadden verwacht maar het zijn er ALTIJD nog 14.000. En ook het platform is niet stabiel en heeft fouten. Ze hebben nog zóveel te doen…

  3. Josha says:

    Bedankt voor de tip. heb het gemeld en ze zijn er nu mee bezig

    • Mike says:

      Op de Facebook pagina van Weblog zie ik een heleboel mensen die wél hard mopperen maar waarvan ik het idee heb dat zij niets hebben doorgegeven. Weblog heeft bij de uiteindelijke livegang aangegeven dat er bijna 14.000 blogs zijn met problemen en dat mensen die hun blog nog niet zien een mail moeten sturen.
      Ik hoop voor jou dat jouw problemen snel opgelost worden.

  4. Houd moed! Sinds gisteren, kan ik af en toe in de mijne. Maar het blijft voorlopig puzzlen en de logica is ver te zoeken. Maar het komt vast goed.
    Sterkte
    Manja

    • Mike says:

      Oh maar ik houd wel moed hoor. Soms, als ik bezig ben en het lukt niet zoals ik het wil dan is het even frustrerend maar verder ben ik er rustig onder. Ik kan er niets aan doen en me er erg druk over maken, zoals sommigen op Facebook, dat heeft geen enkele zin.

Geef een reactie

