Bas Banning

“Een held is Bas Banning niet. Hij ontloopt de moeilijkheden liever dan dat hij ze opzoekt. Maar wanneer een ander in de narigheid zit, is hij onmiddelijk bereid hem daaruit te helpen. Daardoor raakt Bas Banning nogal eens verzeild in spannende en hachelijke avonturen. Hij maakt daarbij heel wat benauwde uren mee, want hij is nou eenmaal geen superman en moet maar zien hoe hij zich door allerlei gevaarlijke toestanden heen slaat. Dat lukt hem meestal vrij aardig.”

Zo omschrijft A. van Aardenburg, pseudoniem voor Herman Pijfers, zijn held Bas Banning.  Pijfers creëerde Bas Banning in 1956. Tot 1961 schreef Pijfers 12 delen over de HBS-scholier die schijnbaar moeiteloos en tegen wil en dank van het ene avontuur in het andere lijkt te vallen. Bas is de jongste zoon van mijnheer en mevrouw Banning. Verder zijn daar broer Rob en zus Paula. Daarnaast speelt ook persfotograaf Heiligers, bij wie Bas ineerste instantie een bijbaantje als assistent had, regelmatig een rol. In latere avonturen is Bas afgestudeerd en heeft hij een baan gevonden als aspirant-journalist. Bas woont dan in bij Heiligers.

In 1961 werd begonnen met een herdruk van de reeks als omnibus, Avonturen van Bas Banning, met drie titels per deel in een rode band.  In plaats van het logo werd alleen de afbeelding van het hoofd van de hoofdpersoon op het rood gedrukt. Elk van deze vier omnibussen kreeg een omslag met daarop een afbeelding die een compilatie van de drie gebundelde avonturen voorstelde, nieuw getekend maar wel gebaseerd op de oorspronkelijke omslagen.

In 1973 bracht de inmiddels naar De Bilt verhuisde uitgeverij de dan al jaren niet meer herdrukte serie opnieuw uit, ditmaal als paperback, met een licht gemoderniseerde tekst en nieuwe illustraties. De omslagen hadden niets meer met de oorspronkelijke van doen: was de hoofdpersoon op de oorspronkelijke afbeeldingen een van sproeten voorziene jonge jongen, nu is hij een adolescent met bakkebaarden. Hoewel ook deze reeks twaalf delen telde, gaat het niet alleen om herdrukken: slechts tien van de twaalf oorspronkelijke avonturen werden herdrukt, aangevuld met twee nieuwe avonturen, niet geschreven door de oorspronkelijke auteur. De uitgever heeft geprobeerd dit te verdoezelen: op de titelpagina van deze nieuwe avonturen, maar niet op het omslag, was achter de naam van de auteur de aanduiding “Jr.” gezet. De bestaande delen werden niet als herdruk aangemerkt; het tellen van het aantal drukken begon voor deze paperbacks opnieuw.

Als jongen verslond ik de boeken van Bas Banning. In de Callantsoger bibliotheek hadden ze de tien heruitgaven van de oorspronkelijke delen en die heb ik allemaal veelvuldig geleend en gelezen. Toen ik ouder werd en volwassen boeken begon te lezen raakte Bas Banning een beetje in de vergetelheid. Maar op een bepaald  moment liep ik, ik weet werkelijk niet meer waar en hoe, tegen een exemplaar van “Bas Banning en de Geheimzinnige Kabelbaan” aan.

In 2013 begon het bij mij toch weer te kriebelen en begon ik Marktplaats af te struinen en vond ik naast het al in mijn bezit zijnde deel nog 10 delen, waarbij dus één van de twee nieuw geschreven verhalen zat.

Met veel plezier heb ik al die delen weer gelezen en ben ik nu zelfs weer opnieuw bezig. Ook ben ik nog op zoek geweest naar die twee oorspronkelijke boeken die niet meer opnieuw zijn uitgebracht. Het gaat om Bas Banning en de Tour de France en Bas Banning en de DAF 600. Deze lijken echter niet meer te krijgen te zijn, in ieder geval niet op Marktplaats.

Vanaf 1983 verschenen bij A.W. Bruna Uitgevers te Utrecht vier delen als Zwarte Beertjes, waarmee Bas Banning nu ook een leven als pocketboek beschoren was. De schrijversnaam A. van Aardenburg werd bekort tot A. van Aarden, waarachter niet de oorspronkelijke auteur van de serie schuilging. Voorin of achterin de boeken werden slechts die avonturen opgesomd die bij Bruna verschenen waren. Ook deze delen ben ik nog niet tegengekomen op Marktplaats.

Dat ene deel, uit 1973, Bas Banning en de Meesterspion, was in eerste instantie ook niet te vinden maar onlangs kwam ik deze dan toch tegen en heb ik hem aangeschaft. Ik heb nu de reeks, die bekend staat als De tweede reeks, compleet. Ik hoop dat ook dit verhaal mij weer gaat boeien maar eigenlijk heb ik daar wel vertrouwen in.

In 2010 is de oorspronkelijke reeks, op verzoek van Herman Pijffers verschenen als ePub en is een website de lucht in gegaan waar deze ePubs besteld konden worden. Helaas staat de site tot op heden onder constructie en kunnen de ePubs dus niet worden besteld. Ik ben nog wel van plan eens uit te zoeken of ze inderdaad verkrijgbaar zijn zodat ik ook die twee oorspronkelijke verhalen eens kan lezen.

Wordt vast nog wel vervolgd!

Over Mike
Stapelgek op mijn Roosje en op onze lieve Quincy. Autosportfanaat. Gek op fotografie. Beetje raar maar wel.... nou ja, vul zelf maar in.

One Response to Bas Banning

  1. Angela says:

    Ik heb de boeken als epub. Maar kan nergens de juiste volgorde vinden.. is de zwarte ruiter deel 1? Vind t zo’n raar begin…

Geef een reactie

